Αναζήτηση ξενοδοχείων

Ημερομηνία check in

Ημερομηνία check out

Εργασία από την Careerjet

Τουρισμός: από την Μύκονο ας ανοίξει ο νέος κύκλος

 http://kepom.files.wordpress.com/2010/09/litlle-veniceparaportiani3.jpg

Το Αιγαίο φιλοξενεί το μεγαλύτερο νησιωτικό σύμπλεγμα της Ευρώπης με πάνω από 100 κατοικήσιμα νησιά, μισό εκατομμύριο Έλληνες κατοίκους και μία οικονομία που κατά 95% βασίζεται στον τουρισμό.
Από την δεκαετία του ’60 και μετά τα νησιά μας προτείνουν  την ελκυστική παραδοσιακή τους αρχιτεκτονική, την ξεχωριστή φυσική τους ομορφιά, τις φωτεινές ακτές τους και τα καθαρά γαλάζια νερά τους ως το ιδανικό περιβάλλον διακοπών, κυρίως για τους λαούς της βόρειας βροχερής και «χειμωνιάτικης» Ευρώπης.

Το μοντέλο στο οποίο στηρίχτηκε η τουριστική ανάπτυξη των νησιών όλα αυτά τα χρόνια συνοψίζεται στο τρίπτυχο των τριών S : Sun, Sea, Sex. Το σχήμα αυτό σταδιακά κυριάρχησε έναντι της ιδιαίτερης τοπικής μας κουλτούρας, πλούσιας παράδοσης , ιστορικότητας και περιβαλλοντολογικής ομορφιάς.

Μεγάλοι tour operators βρήκαν έδαφος διακίνησης μαζικού τουρισμού και όπως κάθε τουριστικός πράκτορας που σέβεται τον εαυτό του προσπάθησε να πουλήσει ακριβά το προϊόν «Ελληνικά Νησιά», ώστε να ανταπεξέλθει στον μεγάλο χάρτη του διεθνούς ανταγωνισμού ενώ παράλληλα στόχευσε στην μείωση κατά το δυνατόν της προμήθειας και των εσόδων των Ελλήνων ξενοδόχων και επιχειρηματιών του τουρισμού.

Παρά την μοναδικότητα τους τα νησιά μας, εξαιτίας παθογενειών του Ελληνικού κράτους (γραφειοκρατία, προβληματικές ΔΕΚΟ, διαφθορά) αλλά και έλλειψης σταθερών υποδομών και επάρκειας φυσικών πόρων, δεν κατάφεραν να καλύψουν πραγματικά τις υψηλές προσδοκίες μιας αγοράς που επιζητούσε όλο και περισσότερη πολυτέλεια, υψηλές παροχές και υπηρεσίες, με συνέπεια να μην καταφέρει τελικά να προσελκύσει αυτό που ονομάζουμε (και όλοι ευλογούμε) ποιοτικό τουρισμό.

Ο οικονομικός μικροαστικός τουρισμός που ζητάει περισσότερο νέον, πισίνες, φαστ φούντ, φτηνό ποτό, αστικοποίηση της νησιωτικής ζωής, επιτέθηκε στα νησιά μας που μοιραία υποβάθμισαν την ποιότητα παροχής υπηρεσιών. Οι μεγάλοι πράκτορες έριχναν συνεχώς τις τιμές και ο έλληνας ξενοδόχος προσπαθώντας να γεμίσει όπως όπως, ξόδεψε λιγότερα σε αναβάθμιση υποδομών και επένδυσε στην φτηνή και συνήθως ανασφάλιστη εργασία που προσφέρθηκε με την εισροή του μεγάλου κύματος μεταναστών από τα Βαλκάνια και ιδίως την Αλβανία.

Κυριάρχησε σταδιακά η λογική ότι αφού δεν μπορούμε λίγους και καλούς ας αρπάξουμε περισσότερους και φθηνούς. Παράλληλα πολλοί Έλληνες επιχειρηματίες εκμεταλλευόμενοι το ασαφές και ελαστικό θεσμικό πλαίσιο προστασίας του περιβάλλοντος και της «νησιωτικότητας» έχτισαν και επεκτάθηκαν όπου και όπως μπορούσαν, χωρίς σεβασμό στο περιβάλλον, χωρίς σχέδιο, με γνώμονα το ευκαιριακό κέρδος .

Συνεπικουρούμενοι και από τις βαρύγδουπες κυβερνητικές εξαγγελίες των μεταπολιτευτικών κυβερνήσεων που μιλούσαν για μια μεγάλη υπερέχουσα τουριστική βιομηχανία, πήραν τα ρίσκα για μεγαλύτερες επενδύσεις μη μετρώντας την πραγματική δύναμη και ικανότητα του τόπου να ανταπεξέλθει σε μία τέτοια ανάπτυξη. Σήμερα η κοινωνικο-πολιτισμική ταυτότητα των νησιών έχει διαρρηχτεί και το φυσικό περιβάλλον έχει βιαστεί καίρια.

Ευρισκόμενοι στο τέλος της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα , με την οικονομική κρίση να μας βαραίνει, την σταδιακή πτώση του τουριστικού τζίρου σε αντιδιαστολή με το πλήθος των επισκεπτών (φέρνουμε περισσότερους – εισπράττουμε λιγότερο), αλλά και την αδυναμία να ανταγωνιστούμε δολλαριακές αγορές όπως η Τουρκία, μας οδηγούν στο κλείσιμο ενός κύκλου.

Χρειαζόμαστε αλλαγή πλεύσης. Ήρθε η ώρα να επαναπροσδιορίσουμε το τουριστικό μας προφίλ. Να προσπαθήσουμε να κτίσουμε έναν νέο ποιοτικό, βιώσιμο τουρισμό με αειφόρο ανάπτυξη για το μακροπρόθεσμο μέλλον.

Πως;

Με πολιτική συνεννόηση των τοπικών νησιωτικών κοινωνιών προς το αμοιβαίο όφελος, την ισχυροποίηση της τοπικής αυτοδιοίκησης, των ντόπιων επιχειρηματιών, των σταθερών δυνάμεων του νησιωτικού τουρισμού με σκοπό την αυτόνομη τουριστική προβολή , την εκμετάλλευση των νέων τεχνολογιών και επικοινωνιακών μοντέλων, το ιντερνέτ και την στόχευση στις νέες δυναμικές αγορές (Ρωσία, Ασία κ.α.)

Με λιγότερα χρήματα μπορούμε να κάνουμε περισσότερα από την άτοπη προβληματική πολιτική των υπουργείων της μεταπολίτευσης. Μία καθαρή κοινή στρατηγική των νησιωτικών φορέων μπορεί άμεσα να επαναπροσδιορίσει το τουριστικό μας γίγνεσθαι. Στο εσωτερικό χρειάζεται απαραίτητα η αυστηρή εφαρμογή των νόμων για πολεοδομικές, υγειονομικές, περιβαλλοντολογικές και άλλες παραβάσεις.

Πρέπει να καταστήσουμε σαφές ότι οι μικρές τουριστικές επιχειρήσεις θα μπορέσουν να επιβιώσουν μόνο αν μηδενίσουν την αισχροκέρδεια, αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους, σεβαστούν τους υγειονομικούς κανόνες και βελτιώσουν αισθητικά την εικόνα τους.

Η πορεία προς έναν εναλλακτικό, ποιοτικό τουρισμό είναι μονόδρομος.

Τα νησιά μας δεν χρειάζονται καραόκε μπαρ, πλαστικό ποτήρι, φτηνή εστίαση, θόρυβο και αστική μόλυνση.

Τα πλεονεκτήματα μας είναι:
-η τοπική κουζίνα

-τα τοπικά προϊόντα

-η υγιής διασκέδαση

-τα στέκια

-η καθαριότητα

-τα μονοπάτια μας

-το θαλάσσιο οικοσύστημά μας

-η μοναδική αρχιτεκτονική

-η ιστορία, και, κυρίως

-η βελτίωση της δικής μας ποιότητας ζωής.

Ειδικά η Μύκονος που έχει μεγάλη ιστορική εμπειρία και δυνατό διεθνές όνομα, έχοντας ζήσει πολλαπλούς τύπους τουριστικής ανάπτυξης από την δεκαετία του ’60, μπορεί να ηγηθεί της νέας πορείας στον Κυκλαδικό χώρο, ως πρότυπο νησί κοσμοπολιτικής, σύγχρονης εναλλακτικής και ποιοτικής ανάπτυξης .

Από την Μύκονο ας ανοίξει ο νέος κύκλος.

Μάκης Μωράκης
Blog Widget by LinkWithin

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Next previous home